Sang Perisai Hidup Nabi

Sarkub Share:
Share

Cintanya Kepada Nabi mengantarkan menuju surga

Abu Dujanah, di dalam Peperangan Uhud. Ketika peristiwa peperangan ini beliau berumur sekitar 30-an. Diriwayatkan bahwa Bukit Uhud yang pada awalnya dikuasai oleh pemanah-pemanah Islam telah  jatuh ke tangan tentera kuffar yang dikomandani oleh Khalid Al-Walid, mulailah serangan hebat ke tentera Islam oleh tentera Khalid Al-Walid.

Dan dalam keadaan terdesak hebat, Rasulullah SAW  telah terperosok ke dalam sebuah lubang di bawah Bukit Uhud. Tatkala itu tentera kuffar mengarahkan panahan mereka ke arah Nabi SAW ke arah muka baginda SAW. Menyadari keadaan ini, Abu Dujanah terus menjadi pelindung tameng hidup Nabi SAW dari serangan tersebut. Kali pertama anak panah menuju ke dada Abu Dujanah, beliau terus bertahan. Kali kedua anak panah turut menembusi tubuh beliau, masih bertahan. Dan anak panah ketiga tepat menembus tubuhnya dan terus beliau roboh gugur.
.
Tatkala melihat gugurnya Abu Dujanah, Rasulullah SAW  menitiskan air mata melihat pengorbanan seorang anak muda ini. Lantas baginda menjanjikan syurga kepada beliau atas syahidnya Abu Dujanah dalam mempertahankan baginda SAW dari serangan tentera kuffar.

Subscribe

Thanks for read our article for update information please subscriber our newslatter below

No Responses

Tinggalkan Balasan